Met dit receptenboek, met Mijn Eigen Lijn recepten, wordt afvallen een feestje!
Gratis Download

Page content

Wat als…..? Het even tegenzit met afvallen.

Wat als…..? Het even tegenzit met afvallen.

Je het toch best goed doet en niet of nauwelijks afvalt?

Kijk dan eens naar het aantal koolhydraten dat je dagelijks met elke Mijn eigen Lijn maaltijd binnenkrijgt. Om “op safe” te spelen zou je onder 30 gram koolhydraten moeten blijven om goed in de vetverbranding te blijven. Schrijf desnoods alle koolhydraten bij elkaar op zodat je weet hoeveel je die dag op hebt. De toegestane groenten hoef je daar niet bij te rekenen. Kijk goed dat je inderdaad die groenten neemt die zijn geoorloofd, want bijvoorbeeld wortelen, doperwten, spruitjes e.d. horen daar niet bij!

Let dus goed op als je kant en klaar groentenzakjes in de winkel koopt voor het gemak, want daar zitten vaak deze ongeoorloofde groenten bij. Je kunt dan beter zelf vers  groenten snijden die je wel mag, dan weet je zeker dat je goed zit.

Ook je lichaam kan tegenwerken tijdens het afvallen

Het kan ook zijn dat je een ontsteking ergens in je lichaam hebt, verkouden bent, of b.v. een tandvleesontsteking of iets dergelijks hebt. Of je gebruikt ontstekingsremmende medicijnen zoals Ibuprofen of Diclofenac, ook dat kan tegenwerken. Je lichaam zorgt eerst dat de ontsteking weggaat alvorens het zich weer kan toeleggen op het afvallen.

Ben je in de dagen voorafgaand aan de menstruatie? Ook dan kun je vocht vasthouden en kan het lijken dat je niet afvalt. Ga daarom niet teveel op je eigen weegschaal staan, dat zou je kunnen demotiveren omdat je niet bent afgevallen.

Je ziet op je eigen weegschaal ook niet dat je vocht vasthoudt en wel vet bent verloren. Het is daarom belangrijk te wegen bij je coach van Mijn eigen Lijn. Die kan precies laten zien hoe het zit met je vetverbranding, vocht, buikvet, bmi, spiermassa en vetvrije massa (o.a. darmen). Hormonen en afvallen gaan hand in hand, dus een goede uitleg is hierbij essentieel.

Stress kan je afvalproces ook beïnvloeden. Maak je je (te) druk over van alles? Ook dan kan je lichaam het niet “loslaten”. Waar maak je je druk over? En helpt het als je je druk maakt? Kun je enigszins een en ander relativeren? Wiens probleem is het? Probeer het los te laten en het “probleem” te laten waar het hoort. Misschien makkelijker gezegd dan gedaan, maar toch; probeer het eens.

Je jezelf niet (meer) kan motiveren?

Kom je er niet uit? Praat dan eens met je coach van Mijn eigen Lijn. Het kan je al wat meer lucht geven erover te praten. Een luisterend oor en een bemoedigend schouderklopje is vaak al fijn om je weer terug op de rails te zetten. Wanneer je denkt dat je het best allemaal zelf kan zonder regelmatig bezoekje aan je coach dan mag dat. Als dat lukt waarom niet zou je denken.

Als afvallen tegenvalt

Toch is het voor veel mensen van essentieel belang een klankbord te hebben die weet waar je het over hebt. Die naar je luistert en je tips kan geven hoe om te gaan met issues waar je tegenaan loopt. Met als resultaat dat je weer gemotiveerd en geïnspireerd bent om door te gaan.

Anderen je uit het veld slaan en/of geen steun of begrip krijgt uit je omgeving??     

Tja, het blijft voor velen onder ons moeilijk om de ander eens een complimentje te geven en dat ook echt te menen! Er heerst veel jaloezie en afgunst als het om afvallen gaat. Daarom snap ik als geen ander dat er mensen zijn die er, zeker in het begin, niet over willen praten met anderen om commentaar uit de weg te gaan.

geloof in jezelf als je wilt afvallen

Wanneer je uit enthousiasme wel wilt vertellen waar je mee bezig bent dat krijg je al gauw te horen: “Oh, eet jij uit zakjes??” of: “Zijn dat alleen maar shakes?? Hoe hou je het vol!” (Terwijl we het over maaltijden hebben, maar ja) of als je op gewicht bent: “Nou, en nu nog proberen om het zo te houden want je komt toch weer aan!” Heerlijk hé, zo lekker opbeurend van notabene je eigen omgeving!

Ons advies is om gewoon je ding te doen, niet teveel te vertellen (ook al is dat moeilijk wanneer je zelf zo enthousiast bent!) en uiteindelijk kun je gerust zeggen dat je met Mijn eigen Lijn het voor elkaar hebt gekregen zonder honger of tekorten en dat jij er in ieders geval over te spreken bent!

Je kunt ze bijvoorbeeld een flyer geven of ze verwijzen naar de website voor meer informatie. Waag jezelf er niet teveel aan, want helaas…. Mensen blijven in dit geval over het algemeen negatief. En ieder komt op zijn moment. Of niet.

Je overdag je best doet en ’s avonds het niet volhoudt?

Waarschijnlijk eet je overdag dan toch te weinig. Eet voldoende groenten ’s middags bij de lunch en ’s avonds bij het avondeten. Je mag ook gerust groenten tussendoor bijvoorbeeld een stukje komkommer, paprika etc. Drink voldoende water en/of kruidenthee, ook dat is nodig om alle afvalstoffen te kunnen afvoeren, maar het vult ook.

Luister goed naar je lichaam, als het een beetje begint te knagen neem dan gerust een volgende maaltijd of een salade of een versnapering van Mijn eigen Lijn, er is keuze genoeg.

Je uit gaat eten?                                      

Ook dat hoef je niet te laten. Eet gewoon je maaltijden van Mijn eigen Lijn, spaar het daarop niet uit anders heb je meer trek als je in het restaurant aan tafel zit. Kies voor een heldere soep of een garnalencocktail vooraf (zonder saus), als hoofdgerecht bijvoorbeeld (witte) vis (of kip) met salade of andere groenten, maar géén stokbrood met kruidenboter! Als dessert een kopje koffie maar geen Dame Blanche!

uit eten en afvallen

Het zijn maar tips waardoor je het programma gewoon kunt vervolgen zonder dat je uit de vetverbranding bent geweest en dat is de bedoeling.

Je naar een feestje, receptie, jubileum of verjaardag “moet”?

Hiervoor geldt hetzelfde: spaar geen maaltijden overdag uit waardoor je meer trek hebt want dan wordt het moeilijker. Neem iets mee van jezelf (Mijn eigen Lijn). Hou het bij de hapjes op groente, vis, kip e.d. laat het stokbrood en toastjes achterwege. Drink koffie of thee. Je mag gerust een glaasje fris zonder suiker en daarvan zijn er vele mogelijkheden. Niet overdrijven maar zo kom je de avond goed door. (zonder al teveel commentaar)

Je op vakantie gaat?

Heb je een All Inclusive vakantie dan wordt het moeilijk. Je zou dan bovenstaande keuzes kunnen maken maar de verleiding is groot als je alle lekkernijen elke dag voor je ziet. Geniet dan van je vakantie en pak het zodra je terug bent weer op.

afvallen op vakantie

Heb je zelf in de hand wat of waar je eet, dan kun je de keuze maken om er rekening mee te houden door bijvoorbeeld voor ’s morgens en ’s middags Mijn eigen Lijn maaltijden mee te nemen en dit samen met een salade te eten. Als je ’s avonds uit eten gaat kun je al weer veel doen met vis of kip met salade.

Mocht je al eens een drankje willen doen zoals een wijntje, kies dan voor een droge witte wijn, champagne of ’n glas rode wijn. Zoete wijn is uit den boze, want die bevatten veel meer suikers, dus niet doen. Alles met mate natuurlijk, ook met droge witte wijn en rode wijn, want ook dat verlegt je grenzen en daar krijg je later alleen maar spijt van.

Maar uiteindelijk maak je zelf de keuze. Tenslotte heb je altijd wel excuses… en die komen steeds weer terug. 😉

Comment Section

3 reacties op “Wat als…..? Het even tegenzit met afvallen.


Door corrie van veen op 1 juni 2017

het is heel mooi wat u hier schrijft ,maar het volhouden dat is niet makkelijk,althans voor mij niet,


Door Jose-vandenHoven op 23 juni 2017

Hallo Corrie, je kunt altijd contact opnemen voor ondersteuning, we helpen je graag!


Door corrie van veen op 25 oktober 2017

wegens de financien kan ik hier niet mee doorgaan,

Plaats een reactie


*