Met dit receptenboek, met Mijn Eigen Lijn recepten, wordt afvallen een feestje!
Gratis Download

Page content

Wat is zetmeel?

Wat is zetmeel?

Zetmeel is vooral terug te vinden in aardappelen en graanproducten. Het is een koolhydraat die door ons lichaam wordt omgezet in glucose. Glucose wordt door het lichaam als brandstof gebruikt.

Het wordt aangemaakt door planten. Voor planten dient het als voedselreserve. Het ontstaat uit de glucose die vrijkomt tijdens de fotosynthese. Bij een overschot wordt het omgevormd tot zetmeel en opgeslagen in de plant.

Wat doet je lichaam met zetmeel?

Je lichaam zet deze stof om naar glucose. Glucose is een suikersoort die ons lichaam als brandstof gebruikt om energie uit te halen. Sommige zetmeelsoorten, zoals bijvoorbeeld peulvruchten, zijn zo opgebouwd dat ze niet goed afgebroken kunnen worden. Ook verhitten en het daarna weer afkoelen zorgt dat het moeilijker af te breken is. Glucose uit dit zetmeel komt dan ook nauwelijks in je bloed terecht.

Verteringsenzymen hebben moeite met het verteren van zetmeel. De natuurlijke vorm is slecht afbreekbaar in de maag, vooral aardappelzetmeel. Pas later, in de dikke darm, vindt bacteriële afbraak plaats.

Zetmeel bestaat uit ketens. De lengte van een keten zegt veel over het type. Hoe langer de keten, hoe langer je lichaam bezig is deze te verwerken. Peulvruchten bevatten bijvoorbeeld lange zetmeel ketens. Cornflakes bestaat uit veel kortere ketens en is hierdoor sneller af te breken.

In alle gevallen wordt het zetmeel omgezet naar glucose. Je lichaam maakt automatisch insuline aan om deze vorm van suiker uit je bloed te halen en naar de cellen te vervoeren. Wanneer de cellen voldoende energie hebben wordt het overige deel opgeslagen als lichaamsvet.

Bronnen van zetmeel

Zetmeel komt zowel van nature voor in voedingsmiddelen als bewerkt vanuit de fabriek. Natuurlijke bronnen van zetmeel zijn knolgewassen als aardappels, peulvruchten en granen zoals tarwe, mais en rijst. Ook graanproducten als brood en pasta bevatten zetmeel.

Zetmeel rijke graanproducten

Wanneer een fabrikant zetmeel bewerkt heet het gemodificeerd zetmeel. Het wordt bewerkt om de juiste eigenschappen te krijgen. Het is dan te gebruiken als verdikkingsmiddel in bijvoorbeeld sauzen en soepen. Op de verpakking wordt gemodificeerd zetmeel ook aangegeven met de E-nummers 1404 tot en met 1452.

Bewerkte levensmiddelen waar het in voorkomt zijn onder andere margarine, koekjes, deegwaren, chocolade, chips, vleesproducten, zuivel, snacks, gedestilleerde dranken en bindmiddelen.

Nadelige gevolgen van zetmeel

Vooral korte ketens hebben nadelige gevolgen voor je gezondheid. Korte zetmeel ketens zijn vooral te vinden in wit brood, witte pasta, cornflakes en witte rijst. Deze voedingsmiddelen zorgen voor een piek in je insulineniveau door de grote hoeveelheid suikers die ze bevatten. Wanneer je een hoog insulineniveau hebt is het haast onmogelijk om lichaamsvet te verbranden. Insuline verstoort het hormoon dat lichaamsvet vrijmaakt wanneer het lichaam om energie vraagt. Daarnaast wordt het teveel aan glucose wat op deze manier ontstaat opgeslagen als lichaamsvet.

Wil je afvallen dan is het raadzaam op te passen met zetmeel. Bij het eetprogramma van Mijn eigen Lijn wordt hier dan ook goed op gelet. Je leert uitgebalanceerd te eten zodat je alle belangrijke voedingsstoffen binnenkrijgt voor een gezonde levensstijl.

    Comment Section

    6 reacties op “Wat is zetmeel?




    Door Jonas Cleymans op 7 mei 2019

    IK ben geil en wil seksen


    Door Lucas TATA op 7 mei 2019

    Angie kan wel helpen


    Door Luca Cox op 7 mei 2019

    Help, ik heb een kleine penis. kan iemand mij hierbij helpen?
    stuur dan een mailtje naar luca.cox@shn.wico.be


    Door Nomis69 op 7 mei 2019

    Pokémon GO (of Pokémon Go) is een spel voor iOS- en Android-smartphones ontwikkeld door Niantic en uitgegeven door The Pokémon Company in de Pokémon-serie. Het spel werd in juli 2016 in Amerika, Nieuw-Zeeland, Australië, Europa, Hong Kong en Japan uitgebracht. Het uitbrengen van het spel in de rest van de wereld werd uitgesteld vanwege serverproblemen doordat het spel veel populairder bleek dan verwacht.[1][2]

    Het spel maakt gebruik van augmented reality en gps om animaties te projecteren op beelden van de camera van een smartphone.[3] In het spel moeten spelers virtuele Pokémon zoeken, ze vangen en daarna trainen. De virtuele Pokémon kunnen gevonden worden op veel plekken in de echte wereld.

    Het spel werd al snel een van de meest gebruikte smartphone-apps na de lancering en het zorgde voor een enorme waardetoename van Nintendo aandelen. Het spel werd wereldwijd snel populair, waaronder in Nederland.[4]

    Inhoud
    1 Speelwijze
    2 Geschiedenis
    2.1 Ontwikkeling
    2.2 Pokémon GO Plus
    2.3 Lancering
    3 Ontvangst
    3.1 Effecten op gezondheid
    3.2 Controverse
    3.3 Impact
    Speelwijze

    Spelers in Anchorage, Alaska verzamelen zich bij een PokéStop in een lokaal park
    Nadat er voor de eerste keer wordt ingelogd maakt de speler zijn avatar. De speler kan kiezen voor de stijl van de avatar, het haar, huid en oogkleur, en kiezen uit een beperkt aantal outfits.[5] Nadat de avatar is gemaakt wordt deze weergegeven op de huidige locatie van de speler samen met een kaart van de onmiddellijke omgeving van de speler. Punten op de kaart zijn PokéStops en Pokémon Gyms. Deze zijn meestal gevestigd in de populaire ontmoetingsplaatsen, zoals gedenktekens, gebedshuizen, parken en toeristische attracties. Spelers kunnen zelf nieuwe PokéStops en Pokémon Gyms aanvragen, mits zij een bepaald level in het spel Ingress hebben.

    Als spelers reizen in de echte wereld beweegt de avatar mee op de kaart van het spel. Verschillende Pokémon wonen in verschillende delen van de wereld. Zo kunnen Pokémon van het type water bijvoorbeeld over het algemeen gevonden worden in de buurt van water.[6] Als een speler een Pokémon tegenkomt, kan hij of zij hem zien in augmented-realitymodus of met een algemene achtergrond. AR-modus maakt gebruik van de camera en gyroscoop op het mobiele apparaat van de speler om een beeld van een Pokémon weer te geven alsof deze zich in de echte wereld bevindt.[7] Spelers kunnen ook foto’s maken, met behulp van een in-game camera, van de Pokémon die ze tegenkomen.

    In tegenstelling tot andere spellen in de Pokémon-serie, moeten spelers in Pokémon GO niet tegen wilde Pokémon vechten om ze te kunnen vangen. Het spel is gebaseerd op een uniek vangsysteem waarbij de speler een Poké Ball moet gooien met de juiste kracht en op het juiste moment om een succesvolle vangst te maken. Na het vangen van een wilde Pokémon wordt de speler bekroond met twee types van in-game-valuta’s: snoepjes (candies) en stardust. Welke snoepjes worden gegeven hangt af van tot welke evolutionaire keten een Pokémon behoort. Een speler kan stardust en snoepjes gebruiken om de gevechtskracht (combat power, afgekort CP) van Pokémon te verhogen. Voor het evolueren van Pokémon zijn alleen snoepjes nodig. De speler kan de Pokémon naar de Pokémon-professor sturen om meer snoep te verdienen en ruimte te scheppen voor meer Pokémon.[8]

    Alle Pokémon worden weergegeven met hun CP, dat is een ruwe maatstaf van hoe krachtig de betreffende Pokémon is in de strijd. Niet alle Pokémon van dezelfde soort hebben dezelfde CP. In het algemeen kan de speler Pokémon met hogere CP vangen als ze een hoger level worden.[9]

    Spelers verdienen ervaringspunten (experience points) voor diverse in-game-activiteiten. De spelers stijgen in level als ze ervaringspunten verdienen. Zodra de speler level 5 bereikt kan hij of zij deelnemen aan één van de drie teams (rood voor Team Valor, die Moltres gebruikt als hun mascotte, blauw voor Team Mystic, die Articuno gebruikt als hun mascotte, of geel voor Team Instinct, die Zapdos gebruikt als hun mascotte) die fungeren als fracties binnen de Pokémon GO-wereld. Als een speler naar een gym gaat van een van de rivaliserende fracties kan hij het “prestige” van de gym verlagen. Zodra het prestige is verlaagd tot nul kan de speler de gym overnemen en één eigen Pokémon erin zetten. Op dezelfde manier kan een speler de prestige van een gym van zijn fractie verhogen door er tegen te “trainen”.[6]

    In september 2016 heeft Niantic de “Buddy Pokémon”-optie geïntroduceerd, wat de spelers de mogelijkheid geeft een Pokémon te kiezen die afgebeeld wordt op het profielscherm en in-game-beloningen te krijgen afhankelijk van de gekozen Pokémon. Gelijktijdig heeft Niantic Pokémon Go zodanig aangepast dat het niet langer mogelijk is met een rooted of jailbroken apparaat het spel te spelen. Dit als poging het valsspelen te bemoeilijken.

    In juni 2017 heeft Niantic de spelregels betreffende de gyms aangepast om een meer teamgeörienteerde beleving te creëren. Gyms hebben nu de mogelijkheid in-game-items (zoals ballen en evolutie-items) te verkrijgen, zoals al mogelijk was met de PokéStops. In een gym kunnen maximaal zes Pokémons worden geplaatst die uniek in die gym moeten zijn. Muntjes kunnen verdiend worden op basis van de tijd dat een verdedigende Pokémon in de gym staat. Iedere 10 minuten wordt 1 muntje verdiend met een maximum van 50 muntjes per dag.

    In juli 2017 zijn raid battles toegevoegd. Raid battles betreft een groep spelers die een Pokémon gezamenlijk moeten aanvallen. Als de Pokémon verslagen is krijgen de spelers de kans een reguliere versie van de verslagen Pokémon te vangen. Raids hebben een level tussen level 1 en 5. Een level 5-raid bevat enkel legendarische Pokémon die enkel en alleen via Raids te vangen zijn.

    Begin december 2017 werd de 3e generatie Pokémon toegevoegd en werd er een weersysteem toegevoegd. Het weer beïnvloedt welke Pokémon verschijnen.

    Geschiedenis
    Ontwikkeling

    Hoofdkantoor van The Pokémon Company
    Het idee voor het spel werd in 2014 bedacht door Satoru Iwata van Nintendo en Tsunekazu Ishihara van The Pokémon Company als een 1 april-grap in samenwerking met Google genaamd Pokémon Challenge, met Tatsuo Nomura van Google Maps, die vervolgens een senior project manager bij Niantic werd, als leider van het project.[10][11] In 2015 wijdde Ishihara zijn toespraak van de aankondiging van de game op 10 september aan Iwata die twee maanden eerder was gestorven.[12] Het besluit om de GO Plus te creëren in plaats van een app voor smartwatches vond plaats omdat voor veel spelers een smartwatch te duur zou zijn.[13] Niantic gebruikte locatiegegevens van zijn augmented-reality-spel Ingress voor PokéStops en Gyms binnen Pokémon GO.[13]

    Op 4 maart 2016 kondigde Niantic exclusief voor Japan een betatest aan die later die maand zou beginnen. De betatest werd later uitgebreid naar andere landen.[14] Op 7 april werd bekend dat de beta zou uitbreiden naar Australië en Nieuw-Zeeland.[15] Op 16 mei werden de aanmeldingen voor de beta opengesteld voor de Verenigde Staten. De test kwam tot een einde op 30 juni.[16]

    Bedrijven hebben de mogelijkheid om bij Niantic-hotspots te kopen. McDonald’s in Japan was het eerste bedrijf dat een overeenkomst sloot en heeft in alle vestigingen een Pokéstop of Pokégym.[17]

    Pokémon GO Plus
    De Pokémon Go Plus is een draagbaar apparaat met Bluetooth low energy (Bluetooth Smart) waarmee de speler de spelkaart kan bewandelen zonder te kijken op zijn smartphone.[18] Wanneer de speler in de buurt is van een Pokémon of PokéStop gaat de Plus trillen. De speler kan vervolgens drukken op de knop om de Pokémon te vangen. De speler kan niet controleren wat hij heeft gevangen totdat deze is aangesloten op een smartphone of een tablet.[7] De lancering staat gepland voor september 2016.[19][20] Het ontwerp is een combinatie van een Pokéball en de vorm van een Google Maps pin. In Europa is het apparaat onder andere te koop in de officiële Nintendo webwinkel voor € 39,99.[21]

    Lancering
    Het spel werd voor Android en iOS op 6 juli 2016 uitgebracht in de Verenigde Staten, Australië en Nieuw-Zeeland,[22] op 13 juli 2016 in Duitsland, op 14 juli 2016 in het Verenigd Koninkrijk, op 15 juli 2016 in Spanje, Portugal en Italië,[23], op 16 juli 2016 in Oostenrijk, België, Bulgarije, Kroatië, Cyprus, Tsjechië, Denemarken, Estland, Finland, Griekenland, Groenland, Hongarije, IJsland, Ierland, Letland, Litouwen, Luxemburg, Malta, Nederland, Noorwegen, Polen, Roemenië, Slowakije, Slovenië, Zweden en Zwitserland, op 17 juli 2016 in Canada, op 22 juli 2016 in Japan, op 24 juli 2016 in Frankrijk waar het uitgesteld was van 16 juli 2016 vanwege de aanslag in Nice op 14 juli 2016, op 25 juli 2016 in Hong Kong, op 3 augustus 2016 in Midden- en Zuid-Amerika[24], op 5 augustus 2016 in Aruba, Curaçao, Sint Maarten, Turks- en Caicoseilanden en op 6 augustus in Brunei, Cambodja, Fiji, Indonesië, Laos, Maleisië, Federale Staten van Micronesia, Palau, Papoea-Nieuw-Guinea, Filipijnen, Singapore, de Salomonseilanden, Taiwan, Thailand en Vietnam[25]. In verband met serverproblemen vanwege de enorme populariteit verklaarde Niantic-CEO John Hanke dat het uitbrengen in andere regio’s was opgeschort totdat de problemen waren opgelost.[26]

    Vijf dagen na de uitgave van het spel steeg het aandeel van Nintendo met 25%; de waarde van het bedrijf steeg met 8 miljard euro. In de dagen erna bleef het aandeel groeien, de totale marktwaarde van Nintendo was omgerekend 31 miljard euro op 14 juli wat bijna 80 procent meer is dan het bedrijf voor de lancering waard was.[27] 24 uur na de lancering stond Pokémon GO bovenaan de Amerikaanse App Store onder “Gratis” en “Meest opgebracht”.[28] Op 11 juli 2016 had het spel een geschat aantal downloads van 7,5 miljoen in de Verenigde Staten en bracht het 1,6 miljoen dollar per dag op.[29] Op 20 juli hadden wereldwijd meer dan 30 miljoen mensen het spel gedownload.[30]

    Ontvangst
    VICE prees de “ongekende verbroedering tussen mensen” die het spel veroorzaakt.[31] Pocket Gamer bekroonde het spel met het een score van 9 van de 10, “Ondanks de problemen is Pokémon GO een erg plezierige ervaring”.[32] Terri Schwartz van IGN prees het promoten van lichaamsbeweging.[33] Miguel Concepcion van GameSpot gaf het spel 7 van de 10 punten; hij prees het spel om zijn sterke sociale aantrekkingskracht en visueel ontwerp, maar bekritiseerde de technische problemen.[34] Julia Belluz (Vox) zei dat het de “grootste onbedoelde fitness rage ooit is” en schreef dat een van de resultaten van het spel die de ontwikkelaars zich niet hadden gerealiseerd was dat het mensen lijkt te motiveren te bewegen.[35]

    Effecten op gezondheid
    Er wordt door verschillende deskundigen gezegd dat Pokémon Go de mentale en fysieke gezondheid van spelers die lijden aan depressie en sociale angst verbetert.[36][37][38] Volgens Kashmira Gander van The Independent biedt het sociale karakter van het spel eenvoudige mogelijkheden voor degenen met sociale angst om te communiceren met mensen van alle achtergronden. Talrijke spelers meldden ook verhoogde motivatie om buiten te lopen en een betere stemming. Dr. John Grohol, oprichter van Psych Central, verklaarde dat Pokémon Go uniek is en dat het spelen van de videogame de status van de geestelijke gezondheid in de echte wereld verbetert. Volgens Grohol creëert het spel een sterke motivatie voor mensen om naar buiten te gaan en meer actief te zijn.

    Controverse
    Het spel veroorzaakte na de lancering de nodige controverse. Zo zorgden enkele spelers voor overlast bij winkels en bedrijven. Het Nederlandse ProRail verzocht Nintendo geen Pokémon bij het spoor te plaatsen nadat meerdere mensen op en bij het spoor waren gaan lopen.[39][40] Er is ook al een zwaar ongeval gebeurd doordat een autobestuurder afgeleid was door het spel en een boom raakte.[41] Ook in het Haagse Kijkduin zorgden spelers voor veel overlast. Hiervoor werd zelfs een rechtszaak aangespannen tegen Niantic, de maker van het spel.[42] In het Antwerpse Lillo werd na overlast een verbod ingesteld om ’s nachts Pokémon GO te spelen.[43]

    In Saudi-Arabië werd er een fatwa verklaard door het hoogste religieuze orgaan van het land op Pokémon GO, dat “goddeloos” zou zijn en “zionisme” zou promoten. Er waren al spelers opgepakt. De fatwa volgt op de originele fatwa uit 2001 die Pokémon als “gokken” zag.[44][45]

    Impact

    Tientallen mensen verzamelden zich ’s nachts op zoek naar Haunter, een Pokémon die vaker in de nacht verschijnt, in de Florida International University

    Lokale bedrijven profiteren van de populariteit van het spel door spelers te informeren van PokéStops in hun café
    Het spel heeft geleid tot positieve effecten. Zo hebben spelers geholpen met het vangen van criminelen.[46][47][48] Bovendien zagen verscheidene bedrijven een toename van het aantal klanten als gevolg van de app.[49][50] Nationale parken in de Verenigde Staten zagen een toestroom van bezoekers als gevolg van het spel, bijvoorbeeld duizenden mensen bezochten de National Mall en Memorial Parks in Washington, DC in het weekend na de lancering.[51] Kleine musea waar PokéStops geplaatst waren bij tentoonstellingen meldden ook meer bezoekers.[52] Sommige bedrijven en organisaties kopen ‘lure-modules’ (soort virtueel geurtje die extra Pokémon aantrekt) om meer spelers te trekken naar hun PokéStop.[53][54] Liefdadigheidsinstellingen zochten ook betrokkenheid van spelers, dierenasielen boden honden aan voor mensen die eieren willen laten uitkomen in het spel wat gaat door een bepaald aantal km te lopen.[55]

    Op 12 juli 2016 overschreed het gemiddelde dagelijkse gebruik van de app op Android-apparaten Snapchat, Tinder, Instagram en Facebook.[56] Op 13 juli 2016 werd bekend dat het al de grootste mobiele videogame in de Verenigde Staten ooit is.[57] Als gevolg van de populariteit van het spel zag de Pokémon Theme van de Pokémontekenfilm een toename van 630 procent van het aantal luisteraars op het muziekstreamingplatform Spotify tijdens de maand van lancering van de game.[58] Ook Netflix en Hulu zagen een toename van kijkers van de Pokémontekenfilm, waar het een van de meest bekeken programma’s werd.[59][60] In Nederland speelden volgens een onderzoek op 15 juli 1,3 miljoen mensen het spel,[61][62] op 22 juli waren dat 2 miljoen mensen.[63]

    Eduardo Paes, burgemeester van Rio de Janeiro, riep op om de app in Brazilië uit te laten komen voor de start van de Olympische Zomerspelen van 2016 in de stad.[64] Zowel de Amerikaanse presidentskandidaat Hillary Clinton als Donald Trump hebben de app tijdens hun verkiezingscampagne in 2016 gebruikt.[65][66]
    Pokémon GO (of Pokémon Go) is een spel voor iOS- en Android-smartphones ontwikkeld door Niantic en uitgegeven door The Pokémon Company in de Pokémon-serie. Het spel werd in juli 2016 in Amerika, Nieuw-Zeeland, Australië, Europa, Hong Kong en Japan uitgebracht. Het uitbrengen van het spel in de rest van de wereld werd uitgesteld vanwege serverproblemen doordat het spel veel populairder bleek dan verwacht.[1][2]

    Het spel maakt gebruik van augmented reality en gps om animaties te projecteren op beelden van de camera van een smartphone.[3] In het spel moeten spelers virtuele Pokémon zoeken, ze vangen en daarna trainen. De virtuele Pokémon kunnen gevonden worden op veel plekken in de echte wereld.

    Het spel werd al snel een van de meest gebruikte smartphone-apps na de lancering en het zorgde voor een enorme waardetoename van Nintendo aandelen. Het spel werd wereldwijd snel populair, waaronder in Nederland.[4]

    Inhoud
    1 Speelwijze
    2 Geschiedenis
    2.1 Ontwikkeling
    2.2 Pokémon GO Plus
    2.3 Lancering
    3 Ontvangst
    3.1 Effecten op gezondheid
    3.2 Controverse
    3.3 Impact
    Speelwijze

    Spelers in Anchorage, Alaska verzamelen zich bij een PokéStop in een lokaal park
    Nadat er voor de eerste keer wordt ingelogd maakt de speler zijn avatar. De speler kan kiezen voor de stijl van de avatar, het haar, huid en oogkleur, en kiezen uit een beperkt aantal outfits.[5] Nadat de avatar is gemaakt wordt deze weergegeven op de huidige locatie van de speler samen met een kaart van de onmiddellijke omgeving van de speler. Punten op de kaart zijn PokéStops en Pokémon Gyms. Deze zijn meestal gevestigd in de populaire ontmoetingsplaatsen, zoals gedenktekens, gebedshuizen, parken en toeristische attracties. Spelers kunnen zelf nieuwe PokéStops en Pokémon Gyms aanvragen, mits zij een bepaald level in het spel Ingress hebben.

    Als spelers reizen in de echte wereld beweegt de avatar mee op de kaart van het spel. Verschillende Pokémon wonen in verschillende delen van de wereld. Zo kunnen Pokémon van het type water bijvoorbeeld over het algemeen gevonden worden in de buurt van water.[6] Als een speler een Pokémon tegenkomt, kan hij of zij hem zien in augmented-realitymodus of met een algemene achtergrond. AR-modus maakt gebruik van de camera en gyroscoop op het mobiele apparaat van de speler om een beeld van een Pokémon weer te geven alsof deze zich in de echte wereld bevindt.[7] Spelers kunnen ook foto’s maken, met behulp van een in-game camera, van de Pokémon die ze tegenkomen.

    In tegenstelling tot andere spellen in de Pokémon-serie, moeten spelers in Pokémon GO niet tegen wilde Pokémon vechten om ze te kunnen vangen. Het spel is gebaseerd op een uniek vangsysteem waarbij de speler een Poké Ball moet gooien met de juiste kracht en op het juiste moment om een succesvolle vangst te maken. Na het vangen van een wilde Pokémon wordt de speler bekroond met twee types van in-game-valuta’s: snoepjes (candies) en stardust. Welke snoepjes worden gegeven hangt af van tot welke evolutionaire keten een Pokémon behoort. Een speler kan stardust en snoepjes gebruiken om de gevechtskracht (combat power, afgekort CP) van Pokémon te verhogen. Voor het evolueren van Pokémon zijn alleen snoepjes nodig. De speler kan de Pokémon naar de Pokémon-professor sturen om meer snoep te verdienen en ruimte te scheppen voor meer Pokémon.[8]

    Alle Pokémon worden weergegeven met hun CP, dat is een ruwe maatstaf van hoe krachtig de betreffende Pokémon is in de strijd. Niet alle Pokémon van dezelfde soort hebben dezelfde CP. In het algemeen kan de speler Pokémon met hogere CP vangen als ze een hoger level worden.[9]

    Spelers verdienen ervaringspunten (experience points) voor diverse in-game-activiteiten. De spelers stijgen in level als ze ervaringspunten verdienen. Zodra de speler level 5 bereikt kan hij of zij deelnemen aan één van de drie teams (rood voor Team Valor, die Moltres gebruikt als hun mascotte, blauw voor Team Mystic, die Articuno gebruikt als hun mascotte, of geel voor Team Instinct, die Zapdos gebruikt als hun mascotte) die fungeren als fracties binnen de Pokémon GO-wereld. Als een speler naar een gym gaat van een van de rivaliserende fracties kan hij het “prestige” van de gym verlagen. Zodra het prestige is verlaagd tot nul kan de speler de gym overnemen en één eigen Pokémon erin zetten. Op dezelfde manier kan een speler de prestige van een gym van zijn fractie verhogen door er tegen te “trainen”.[6]

    In september 2016 heeft Niantic de “Buddy Pokémon”-optie geïntroduceerd, wat de spelers de mogelijkheid geeft een Pokémon te kiezen die afgebeeld wordt op het profielscherm en in-game-beloningen te krijgen afhankelijk van de gekozen Pokémon. Gelijktijdig heeft Niantic Pokémon Go zodanig aangepast dat het niet langer mogelijk is met een rooted of jailbroken apparaat het spel te spelen. Dit als poging het valsspelen te bemoeilijken.

    In juni 2017 heeft Niantic de spelregels betreffende de gyms aangepast om een meer teamgeörienteerde beleving te creëren. Gyms hebben nu de mogelijkheid in-game-items (zoals ballen en evolutie-items) te verkrijgen, zoals al mogelijk was met de PokéStops. In een gym kunnen maximaal zes Pokémons worden geplaatst die uniek in die gym moeten zijn. Muntjes kunnen verdiend worden op basis van de tijd dat een verdedigende Pokémon in de gym staat. Iedere 10 minuten wordt 1 muntje verdiend met een maximum van 50 muntjes per dag.

    In juli 2017 zijn raid battles toegevoegd. Raid battles betreft een groep spelers die een Pokémon gezamenlijk moeten aanvallen. Als de Pokémon verslagen is krijgen de spelers de kans een reguliere versie van de verslagen Pokémon te vangen. Raids hebben een level tussen level 1 en 5. Een level 5-raid bevat enkel legendarische Pokémon die enkel en alleen via Raids te vangen zijn.

    Begin december 2017 werd de 3e generatie Pokémon toegevoegd en werd er een weersysteem toegevoegd. Het weer beïnvloedt welke Pokémon verschijnen.

    Geschiedenis
    Ontwikkeling

    Hoofdkantoor van The Pokémon Company
    Het idee voor het spel werd in 2014 bedacht door Satoru Iwata van Nintendo en Tsunekazu Ishihara van The Pokémon Company als een 1 april-grap in samenwerking met Google genaamd Pokémon Challenge, met Tatsuo Nomura van Google Maps, die vervolgens een senior project manager bij Niantic werd, als leider van het project.[10][11] In 2015 wijdde Ishihara zijn toespraak van de aankondiging van de game op 10 september aan Iwata die twee maanden eerder was gestorven.[12] Het besluit om de GO Plus te creëren in plaats van een app voor smartwatches vond plaats omdat voor veel spelers een smartwatch te duur zou zijn.[13] Niantic gebruikte locatiegegevens van zijn augmented-reality-spel Ingress voor PokéStops en Gyms binnen Pokémon GO.[13]

    Op 4 maart 2016 kondigde Niantic exclusief voor Japan een betatest aan die later die maand zou beginnen. De betatest werd later uitgebreid naar andere landen.[14] Op 7 april werd bekend dat de beta zou uitbreiden naar Australië en Nieuw-Zeeland.[15] Op 16 mei werden de aanmeldingen voor de beta opengesteld voor de Verenigde Staten. De test kwam tot een einde op 30 juni.[16]

    Bedrijven hebben de mogelijkheid om bij Niantic-hotspots te kopen. McDonald’s in Japan was het eerste bedrijf dat een overeenkomst sloot en heeft in alle vestigingen een Pokéstop of Pokégym.[17]

    Pokémon GO Plus
    De Pokémon Go Plus is een draagbaar apparaat met Bluetooth low energy (Bluetooth Smart) waarmee de speler de spelkaart kan bewandelen zonder te kijken op zijn smartphone.[18] Wanneer de speler in de buurt is van een Pokémon of PokéStop gaat de Plus trillen. De speler kan vervolgens drukken op de knop om de Pokémon te vangen. De speler kan niet controleren wat hij heeft gevangen totdat deze is aangesloten op een smartphone of een tablet.[7] De lancering staat gepland voor september 2016.[19][20] Het ontwerp is een combinatie van een Pokéball en de vorm van een Google Maps pin. In Europa is het apparaat onder andere te koop in de officiële Nintendo webwinkel voor € 39,99.[21]

    Lancering
    Het spel werd voor Android en iOS op 6 juli 2016 uitgebracht in de Verenigde Staten, Australië en Nieuw-Zeeland,[22] op 13 juli 2016 in Duitsland, op 14 juli 2016 in het Verenigd Koninkrijk, op 15 juli 2016 in Spanje, Portugal en Italië,[23], op 16 juli 2016 in Oostenrijk, België, Bulgarije, Kroatië, Cyprus, Tsjechië, Denemarken, Estland, Finland, Griekenland, Groenland, Hongarije, IJsland, Ierland, Letland, Litouwen, Luxemburg, Malta, Nederland, Noorwegen, Polen, Roemenië, Slowakije, Slovenië, Zweden en Zwitserland, op 17 juli 2016 in Canada, op 22 juli 2016 in Japan, op 24 juli 2016 in Frankrijk waar het uitgesteld was van 16 juli 2016 vanwege de aanslag in Nice op 14 juli 2016, op 25 juli 2016 in Hong Kong, op 3 augustus 2016 in Midden- en Zuid-Amerika[24], op 5 augustus 2016 in Aruba, Curaçao, Sint Maarten, Turks- en Caicoseilanden en op 6 augustus in Brunei, Cambodja, Fiji, Indonesië, Laos, Maleisië, Federale Staten van Micronesia, Palau, Papoea-Nieuw-Guinea, Filipijnen, Singapore, de Salomonseilanden, Taiwan, Thailand en Vietnam[25]. In verband met serverproblemen vanwege de enorme populariteit verklaarde Niantic-CEO John Hanke dat het uitbrengen in andere regio’s was opgeschort totdat de problemen waren opgelost.[26]

    Vijf dagen na de uitgave van het spel steeg het aandeel van Nintendo met 25%; de waarde van het bedrijf steeg met 8 miljard euro. In de dagen erna bleef het aandeel groeien, de totale marktwaarde van Nintendo was omgerekend 31 miljard euro op 14 juli wat bijna 80 procent meer is dan het bedrijf voor de lancering waard was.[27] 24 uur na de lancering stond Pokémon GO bovenaan de Amerikaanse App Store onder “Gratis” en “Meest opgebracht”.[28] Op 11 juli 2016 had het spel een geschat aantal downloads van 7,5 miljoen in de Verenigde Staten en bracht het 1,6 miljoen dollar per dag op.[29] Op 20 juli hadden wereldwijd meer dan 30 miljoen mensen het spel gedownload.[30]

    Ontvangst
    VICE prees de “ongekende verbroedering tussen mensen” die het spel veroorzaakt.[31] Pocket Gamer bekroonde het spel met het een score van 9 van de 10, “Ondanks de problemen is Pokémon GO een erg plezierige ervaring”.[32] Terri Schwartz van IGN prees het promoten van lichaamsbeweging.[33] Miguel Concepcion van GameSpot gaf het spel 7 van de 10 punten; hij prees het spel om zijn sterke sociale aantrekkingskracht en visueel ontwerp, maar bekritiseerde de technische problemen.[34] Julia Belluz (Vox) zei dat het de “grootste onbedoelde fitness rage ooit is” en schreef dat een van de resultaten van het spel die de ontwikkelaars zich niet hadden gerealiseerd was dat het mensen lijkt te motiveren te bewegen.[35]

    Effecten op gezondheid
    Er wordt door verschillende deskundigen gezegd dat Pokémon Go de mentale en fysieke gezondheid van spelers die lijden aan depressie en sociale angst verbetert.[36][37][38] Volgens Kashmira Gander van The Independent biedt het sociale karakter van het spel eenvoudige mogelijkheden voor degenen met sociale angst om te communiceren met mensen van alle achtergronden. Talrijke spelers meldden ook verhoogde motivatie om buiten te lopen en een betere stemming. Dr. John Grohol, oprichter van Psych Central, verklaarde dat Pokémon Go uniek is en dat het spelen van de videogame de status van de geestelijke gezondheid in de echte wereld verbetert. Volgens Grohol creëert het spel een sterke motivatie voor mensen om naar buiten te gaan en meer actief te zijn.

    Controverse
    Het spel veroorzaakte na de lancering de nodige controverse. Zo zorgden enkele spelers voor overlast bij winkels en bedrijven. Het Nederlandse ProRail verzocht Nintendo geen Pokémon bij het spoor te plaatsen nadat meerdere mensen op en bij het spoor waren gaan lopen.[39][40] Er is ook al een zwaar ongeval gebeurd doordat een autobestuurder afgeleid was door het spel en een boom raakte.[41] Ook in het Haagse Kijkduin zorgden spelers voor veel overlast. Hiervoor werd zelfs een rechtszaak aangespannen tegen Niantic, de maker van het spel.[42] In het Antwerpse Lillo werd na overlast een verbod ingesteld om ’s nachts Pokémon GO te spelen.[43]

    In Saudi-Arabië werd er een fatwa verklaard door het hoogste religieuze orgaan van het land op Pokémon GO, dat “goddeloos” zou zijn en “zionisme” zou promoten. Er waren al spelers opgepakt. De fatwa volgt op de originele fatwa uit 2001 die Pokémon als “gokken” zag.[44][45]

    Impact

    Tientallen mensen verzamelden zich ’s nachts op zoek naar Haunter, een Pokémon die vaker in de nacht verschijnt, in de Florida International University

    Lokale bedrijven profiteren van de populariteit van het spel door spelers te informeren van PokéStops in hun café
    Het spel heeft geleid tot positieve effecten. Zo hebben spelers geholpen met het vangen van criminelen.[46][47][48] Bovendien zagen verscheidene bedrijven een toename van het aantal klanten als gevolg van de app.[49][50] Nationale parken in de Verenigde Staten zagen een toestroom van bezoekers als gevolg van het spel, bijvoorbeeld duizenden mensen bezochten de National Mall en Memorial Parks in Washington, DC in het weekend na de lancering.[51] Kleine musea waar PokéStops geplaatst waren bij tentoonstellingen meldden ook meer bezoekers.[52] Sommige bedrijven en organisaties kopen ‘lure-modules’ (soort virtueel geurtje die extra Pokémon aantrekt) om meer spelers te trekken naar hun PokéStop.[53][54] Liefdadigheidsinstellingen zochten ook betrokkenheid van spelers, dierenasielen boden honden aan voor mensen die eieren willen laten uitkomen in het spel wat gaat door een bepaald aantal km te lopen.[55]

    Op 12 juli 2016 overschreed het gemiddelde dagelijkse gebruik van de app op Android-apparaten Snapchat, Tinder, Instagram en Facebook.[56] Op 13 juli 2016 werd bekend dat het al de grootste mobiele videogame in de Verenigde Staten ooit is.[57] Als gevolg van de populariteit van het spel zag de Pokémon Theme van de Pokémontekenfilm een toename van 630 procent van het aantal luisteraars op het muziekstreamingplatform Spotify tijdens de maand van lancering van de game.[58] Ook Netflix en Hulu zagen een toename van kijkers van de Pokémontekenfilm, waar het een van de meest bekeken programma’s werd.[59][60] In Nederland speelden volgens een onderzoek op 15 juli 1,3 miljoen mensen het spel,[61][62] op 22 juli waren dat 2 miljoen mensen.[63]

    Eduardo Paes, burgemeester van Rio de Janeiro, riep op om de app in Brazilië uit te laten komen voor de start van de Olympische Zomerspelen van 2016 in de stad.[64] Zowel de Amerikaanse presidentskandidaat Hillary Clinton als Donald Trump hebben de app tijdens hun verkiezingscampagne in 2016 gebruikt.[65][66]

    Pokémon GO (of Pokémon Go) is een spel voor iOS- en Android-smartphones ontwikkeld door Niantic en uitgegeven door The Pokémon Company in de Pokémon-serie. Het spel werd in juli 2016 in Amerika, Nieuw-Zeeland, Australië, Europa, Hong Kong en Japan uitgebracht. Het uitbrengen van het spel in de rest van de wereld werd uitgesteld vanwege serverproblemen doordat het spel veel populairder bleek dan verwacht.[1][2]

    Het spel maakt gebruik van augmented reality en gps om animaties te projecteren op beelden van de camera van een smartphone.[3] In het spel moeten spelers virtuele Pokémon zoeken, ze vangen en daarna trainen. De virtuele Pokémon kunnen gevonden worden op veel plekken in de echte wereld.

    Het spel werd al snel een van de meest gebruikte smartphone-apps na de lancering en het zorgde voor een enorme waardetoename van Nintendo aandelen. Het spel werd wereldwijd snel populair, waaronder in Nederland.[4]

    Inhoud
    1 Speelwijze
    2 Geschiedenis
    2.1 Ontwikkeling
    2.2 Pokémon GO Plus
    2.3 Lancering
    3 Ontvangst
    3.1 Effecten op gezondheid
    3.2 Controverse
    3.3 Impact
    Speelwijze

    Spelers in Anchorage, Alaska verzamelen zich bij een PokéStop in een lokaal park
    Nadat er voor de eerste keer wordt ingelogd maakt de speler zijn avatar. De speler kan kiezen voor de stijl van de avatar, het haar, huid en oogkleur, en kiezen uit een beperkt aantal outfits.[5] Nadat de avatar is gemaakt wordt deze weergegeven op de huidige locatie van de speler samen met een kaart van de onmiddellijke omgeving van de speler. Punten op de kaart zijn PokéStops en Pokémon Gyms. Deze zijn meestal gevestigd in de populaire ontmoetingsplaatsen, zoals gedenktekens, gebedshuizen, parken en toeristische attracties. Spelers kunnen zelf nieuwe PokéStops en Pokémon Gyms aanvragen, mits zij een bepaald level in het spel Ingress hebben.

    Als spelers reizen in de echte wereld beweegt de avatar mee op de kaart van het spel. Verschillende Pokémon wonen in verschillende delen van de wereld. Zo kunnen Pokémon van het type water bijvoorbeeld over het algemeen gevonden worden in de buurt van water.[6] Als een speler een Pokémon tegenkomt, kan hij of zij hem zien in augmented-realitymodus of met een algemene achtergrond. AR-modus maakt gebruik van de camera en gyroscoop op het mobiele apparaat van de speler om een beeld van een Pokémon weer te geven alsof deze zich in de echte wereld bevindt.[7] Spelers kunnen ook foto’s maken, met behulp van een in-game camera, van de Pokémon die ze tegenkomen.

    In tegenstelling tot andere spellen in de Pokémon-serie, moeten spelers in Pokémon GO niet tegen wilde Pokémon vechten om ze te kunnen vangen. Het spel is gebaseerd op een uniek vangsysteem waarbij de speler een Poké Ball moet gooien met de juiste kracht en op het juiste moment om een succesvolle vangst te maken. Na het vangen van een wilde Pokémon wordt de speler bekroond met twee types van in-game-valuta’s: snoepjes (candies) en stardust. Welke snoepjes worden gegeven hangt af van tot welke evolutionaire keten een Pokémon behoort. Een speler kan stardust en snoepjes gebruiken om de gevechtskracht (combat power, afgekort CP) van Pokémon te verhogen. Voor het evolueren van Pokémon zijn alleen snoepjes nodig. De speler kan de Pokémon naar de Pokémon-professor sturen om meer snoep te verdienen en ruimte te scheppen voor meer Pokémon.[8]

    Alle Pokémon worden weergegeven met hun CP, dat is een ruwe maatstaf van hoe krachtig de betreffende Pokémon is in de strijd. Niet alle Pokémon van dezelfde soort hebben dezelfde CP. In het algemeen kan de speler Pokémon met hogere CP vangen als ze een hoger level worden.[9]

    Spelers verdienen ervaringspunten (experience points) voor diverse in-game-activiteiten. De spelers stijgen in level als ze ervaringspunten verdienen. Zodra de speler level 5 bereikt kan hij of zij deelnemen aan één van de drie teams (rood voor Team Valor, die Moltres gebruikt als hun mascotte, blauw voor Team Mystic, die Articuno gebruikt als hun mascotte, of geel voor Team Instinct, die Zapdos gebruikt als hun mascotte) die fungeren als fracties binnen de Pokémon GO-wereld. Als een speler naar een gym gaat van een van de rivaliserende fracties kan hij het “prestige” van de gym verlagen. Zodra het prestige is verlaagd tot nul kan de speler de gym overnemen en één eigen Pokémon erin zetten. Op dezelfde manier kan een speler de prestige van een gym van zijn fractie verhogen door er tegen te “trainen”.[6]

    In september 2016 heeft Niantic de “Buddy Pokémon”-optie geïntroduceerd, wat de spelers de mogelijkheid geeft een Pokémon te kiezen die afgebeeld wordt op het profielscherm en in-game-beloningen te krijgen afhankelijk van de gekozen Pokémon. Gelijktijdig heeft Niantic Pokémon Go zodanig aangepast dat het niet langer mogelijk is met een rooted of jailbroken apparaat het spel te spelen. Dit als poging het valsspelen te bemoeilijken.

    In juni 2017 heeft Niantic de spelregels betreffende de gyms aangepast om een meer teamgeörienteerde beleving te creëren. Gyms hebben nu de mogelijkheid in-game-items (zoals ballen en evolutie-items) te verkrijgen, zoals al mogelijk was met de PokéStops. In een gym kunnen maximaal zes Pokémons worden geplaatst die uniek in die gym moeten zijn. Muntjes kunnen verdiend worden op basis van de tijd dat een verdedigende Pokémon in de gym staat. Iedere 10 minuten wordt 1 muntje verdiend met een maximum van 50 muntjes per dag.

    In juli 2017 zijn raid battles toegevoegd. Raid battles betreft een groep spelers die een Pokémon gezamenlijk moeten aanvallen. Als de Pokémon verslagen is krijgen de spelers de kans een reguliere versie van de verslagen Pokémon te vangen. Raids hebben een level tussen level 1 en 5. Een level 5-raid bevat enkel legendarische Pokémon die enkel en alleen via Raids te vangen zijn.

    Begin december 2017 werd de 3e generatie Pokémon toegevoegd en werd er een weersysteem toegevoegd. Het weer beïnvloedt welke Pokémon verschijnen.

    Geschiedenis
    Ontwikkeling

    Hoofdkantoor van The Pokémon Company
    Het idee voor het spel werd in 2014 bedacht door Satoru Iwata van Nintendo en Tsunekazu Ishihara van The Pokémon Company als een 1 april-grap in samenwerking met Google genaamd Pokémon Challenge, met Tatsuo Nomura van Google Maps, die vervolgens een senior project manager bij Niantic werd, als leider van het project.[10][11] In 2015 wijdde Ishihara zijn toespraak van de aankondiging van de game op 10 september aan Iwata die twee maanden eerder was gestorven.[12] Het besluit om de GO Plus te creëren in plaats van een app voor smartwatches vond plaats omdat voor veel spelers een smartwatch te duur zou zijn.[13] Niantic gebruikte locatiegegevens van zijn augmented-reality-spel Ingress voor PokéStops en Gyms binnen Pokémon GO.[13]

    Op 4 maart 2016 kondigde Niantic exclusief voor Japan een betatest aan die later die maand zou beginnen. De betatest werd later uitgebreid naar andere landen.[14] Op 7 april werd bekend dat de beta zou uitbreiden naar Australië en Nieuw-Zeeland.[15] Op 16 mei werden de aanmeldingen voor de beta opengesteld voor de Verenigde Staten. De test kwam tot een einde op 30 juni.[16]

    Bedrijven hebben de mogelijkheid om bij Niantic-hotspots te kopen. McDonald’s in Japan was het eerste bedrijf dat een overeenkomst sloot en heeft in alle vestigingen een Pokéstop of Pokégym.[17]

    Pokémon GO Plus
    De Pokémon Go Plus is een draagbaar apparaat met Bluetooth low energy (Bluetooth Smart) waarmee de speler de spelkaart kan bewandelen zonder te kijken op zijn smartphone.[18] Wanneer de speler in de buurt is van een Pokémon of PokéStop gaat de Plus trillen. De speler kan vervolgens drukken op de knop om de Pokémon te vangen. De speler kan niet controleren wat hij heeft gevangen totdat deze is aangesloten op een smartphone of een tablet.[7] De lancering staat gepland voor september 2016.[19][20] Het ontwerp is een combinatie van een Pokéball en de vorm van een Google Maps pin. In Europa is het apparaat onder andere te koop in de officiële Nintendo webwinkel voor € 39,99.[21]

    Lancering
    Het spel werd voor Android en iOS op 6 juli 2016 uitgebracht in de Verenigde Staten, Australië en Nieuw-Zeeland,[22] op 13 juli 2016 in Duitsland, op 14 juli 2016 in het Verenigd Koninkrijk, op 15 juli 2016 in Spanje, Portugal en Italië,[23], op 16 juli 2016 in Oostenrijk, België, Bulgarije, Kroatië, Cyprus, Tsjechië, Denemarken, Estland, Finland, Griekenland, Groenland, Hongarije, IJsland, Ierland, Letland, Litouwen, Luxemburg, Malta, Nederland, Noorwegen, Polen, Roemenië, Slowakije, Slovenië, Zweden en Zwitserland, op 17 juli 2016 in Canada, op 22 juli 2016 in Japan, op 24 juli 2016 in Frankrijk waar het uitgesteld was van 16 juli 2016 vanwege de aanslag in Nice op 14 juli 2016, op 25 juli 2016 in Hong Kong, op 3 augustus 2016 in Midden- en Zuid-Amerika[24], op 5 augustus 2016 in Aruba, Curaçao, Sint Maarten, Turks- en Caicoseilanden en op 6 augustus in Brunei, Cambodja, Fiji, Indonesië, Laos, Maleisië, Federale Staten van Micronesia, Palau, Papoea-Nieuw-Guinea, Filipijnen, Singapore, de Salomonseilanden, Taiwan, Thailand en Vietnam[25]. In verband met serverproblemen vanwege de enorme populariteit verklaarde Niantic-CEO John Hanke dat het uitbrengen in andere regio’s was opgeschort totdat de problemen waren opgelost.[26]

    Vijf dagen na de uitgave van het spel steeg het aandeel van Nintendo met 25%; de waarde van het bedrijf steeg met 8 miljard euro. In de dagen erna bleef het aandeel groeien, de totale marktwaarde van Nintendo was omgerekend 31 miljard euro op 14 juli wat bijna 80 procent meer is dan het bedrijf voor de lancering waard was.[27] 24 uur na de lancering stond Pokémon GO bovenaan de Amerikaanse App Store onder “Gratis” en “Meest opgebracht”.[28] Op 11 juli 2016 had het spel een geschat aantal downloads van 7,5 miljoen in de Verenigde Staten en bracht het 1,6 miljoen dollar per dag op.[29] Op 20 juli hadden wereldwijd meer dan 30 miljoen mensen het spel gedownload.[30]

    Ontvangst
    VICE prees de “ongekende verbroedering tussen mensen” die het spel veroorzaakt.[31] Pocket Gamer bekroonde het spel met het een score van 9 van de 10, “Ondanks de problemen is Pokémon GO een erg plezierige ervaring”.[32] Terri Schwartz van IGN prees het promoten van lichaamsbeweging.[33] Miguel Concepcion van GameSpot gaf het spel 7 van de 10 punten; hij prees het spel om zijn sterke sociale aantrekkingskracht en visueel ontwerp, maar bekritiseerde de technische problemen.[34] Julia Belluz (Vox) zei dat het de “grootste onbedoelde fitness rage ooit is” en schreef dat een van de resultaten van het spel die de ontwikkelaars zich niet hadden gerealiseerd was dat het mensen lijkt te motiveren te bewegen.[35]

    Effecten op gezondheid
    Er wordt door verschillende deskundigen gezegd dat Pokémon Go de mentale en fysieke gezondheid van spelers die lijden aan depressie en sociale angst verbetert.[36][37][38] Volgens Kashmira Gander van The Independent biedt het sociale karakter van het spel eenvoudige mogelijkheden voor degenen met sociale angst om te communiceren met mensen van alle achtergronden. Talrijke spelers meldden ook verhoogde motivatie om buiten te lopen en een betere stemming. Dr. John Grohol, oprichter van Psych Central, verklaarde dat Pokémon Go uniek is en dat het spelen van de videogame de status van de geestelijke gezondheid in de echte wereld verbetert. Volgens Grohol creëert het spel een sterke motivatie voor mensen om naar buiten te gaan en meer actief te zijn.

    Controverse
    Het spel veroorzaakte na de lancering de nodige controverse. Zo zorgden enkele spelers voor overlast bij winkels en bedrijven. Het Nederlandse ProRail verzocht Nintendo geen Pokémon bij het spoor te plaatsen nadat meerdere mensen op en bij het spoor waren gaan lopen.[39][40] Er is ook al een zwaar ongeval gebeurd doordat een autobestuurder afgeleid was door het spel en een boom raakte.[41] Ook in het Haagse Kijkduin zorgden spelers voor veel overlast. Hiervoor werd zelfs een rechtszaak aangespannen tegen Niantic, de maker van het spel.[42] In het Antwerpse Lillo werd na overlast een verbod ingesteld om ’s nachts Pokémon GO te spelen.[43]

    In Saudi-Arabië werd er een fatwa verklaard door het hoogste religieuze orgaan van het land op Pokémon GO, dat “goddeloos” zou zijn en “zionisme” zou promoten. Er waren al spelers opgepakt. De fatwa volgt op de originele fatwa uit 2001 die Pokémon als “gokken” zag.[44][45]

    Impact

    Tientallen mensen verzamelden zich ’s nachts op zoek naar Haunter, een Pokémon die vaker in de nacht verschijnt, in de Florida International University

    Lokale bedrijven profiteren van de populariteit van het spel door spelers te informeren van PokéStops in hun café
    Het spel heeft geleid tot positieve effecten. Zo hebben spelers geholpen met het vangen van criminelen.[46][47][48] Bovendien zagen verscheidene bedrijven een toename van het aantal klanten als gevolg van de app.[49][50] Nationale parken in de Verenigde Staten zagen een toestroom van bezoekers als gevolg van het spel, bijvoorbeeld duizenden mensen bezochten de National Mall en Memorial Parks in Washington, DC in het weekend na de lancering.[51] Kleine musea waar PokéStops geplaatst waren bij tentoonstellingen meldden ook meer bezoekers.[52] Sommige bedrijven en organisaties kopen ‘lure-modules’ (soort virtueel geurtje die extra Pokémon aantrekt) om meer spelers te trekken naar hun PokéStop.[53][54] Liefdadigheidsinstellingen zochten ook betrokkenheid van spelers, dierenasielen boden honden aan voor mensen die eieren willen laten uitkomen in het spel wat gaat door een bepaald aantal km te lopen.[55]

    Op 12 juli 2016 overschreed het gemiddelde dagelijkse gebruik van de app op Android-apparaten Snapchat, Tinder, Instagram en Facebook.[56] Op 13 juli 2016 werd bekend dat het al de grootste mobiele videogame in de Verenigde Staten ooit is.[57] Als gevolg van de populariteit van het spel zag de Pokémon Theme van de Pokémontekenfilm een toename van 630 procent van het aantal luisteraars op het muziekstreamingplatform Spotify tijdens de maand van lancering van de game.[58] Ook Netflix en Hulu zagen een toename van kijkers van de Pokémontekenfilm, waar het een van de meest bekeken programma’s werd.[59][60] In Nederland speelden volgens een onderzoek op 15 juli 1,3 miljoen mensen het spel,[61][62] op 22 juli waren dat 2 miljoen mensen.[63]

    Eduardo Paes, burgemeester van Rio de Janeiro, riep op om de app in Brazilië uit te laten komen voor de start van de Olympische Zomerspelen van 2016 in de stad.[64] Zowel de Amerikaanse presidentskandidaat Hillary Clinton als Donald Trump hebben de app tijdens hun verkiezingscampagne in 2016 gebruikt.[65][66]

    Plaats een reactie


    *


    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.