Met dit receptenboek, met Mijn Eigen Lijn recepten, wordt afvallen een feestje!
Gratis Download

Page content

Wat is fructose?

Wat is fructose?

Fructose is ook bekend als vruchtensuiker omdat het veel in zoet fruit en zelfs in groenten te vinden is. Fructose is een type suiker en kan je lichaam van energie voorzien. Ondanks het natuurlijke karakter van deze stof heeft het nadelige gevolgen voor je lichaam wanneer je er teveel van binnen krijgt.
Fructose wordt ook veelvuldig gebruikt als zoetstof door de voedselindustrie. Sommige deskundigen noemen het zelfs de reden van overgewicht in de westerse wereld.

Wat doet je lichaam met fructose?

Wanneer je fructose binnen krijgt worden deze vruchtensuikers door je lever omgezet in glucose. Je bloedsuikerspiegel stijgt en je alvleesklier zal insuline aanmaken om de glucose te verwerken.
Glucose is brandstof voor je lichaam. Je hebt het nodig, elke cel in je lichaam bevat glucose. Je lichaam haalt de brandstof glucose voornamelijk uit voeding maar kan ook lichaamsvet omzetten in glucose.

Aardbeien
Het is ook een suikersoort, net als glucose. Grote verschil is dat je lichaam fructose niet zomaar kan verbranden. Het moet eerst door de lever worden omgezet voordat het bruikbaar is.
En dan komt het probleem, je lever kan maar kleine hoeveelheden fructose per keer verwerken. Eet je dus in korte tijd veel fructose rijke producten dan wordt maar een klein deel hiervan verwerkt. De rest wordt direct omgezet naar lichaamsvet.

In welke producten zit fructose?

Fructose is van nature te vinden in diverse groenten en fruit. Maar het wordt ook als zoetstof gebruikt bij de fabricage van diverse voedingswaren. Op menig verpakking is fructose terug te vinden tussen de ingrediënten.
Veel vruchtensappen zijn rijk aan fructose. Snoep, koekjes, sauzen, ontbijtgranen, toetjes en zelfs kant en klare broodjes bij supermarkten of tankstations bevatten vaak fructose. Het werkt goed als smaakversterker en kan de houdbaarheidsdatum van producten verlengen. Daarnaast kan het ook een verslavend effect hebben. Daar maakt de voedselindustrie handig gebruik van.
Op de verpakking is niet altijd even makkelijk te herkennen tussen alle ingrediënten. Er wordt gebruikt gemaakt van diverse ‘schuilnamen’ zoals: Agavesiroop, Fructosestroop, Fruktose, HFCS, Inuline, Invertsuiker, Maisstroop, Oligofructose en Vruchtenstroop.

Fructose en afvallen?

Wanneer je wilt afvallen is het goed om op te passen met allerlei soorten suikers. Daarom wordt, in de eerste periode van het Mijn eigen Lijn eetprogramma, het eten van fruit afgeraden. Fruit is natuurlijk niet ongezond want er zitten ook veel gezonde voedingsstoffen in. Maar wanneer je af wilt vallen is het beter deze bron van suikers, in de eerste periode, te laten voor wat het is.

fruit
Daarom krijg je van je Mijn eigen Lijn coach ook een lijst met groenten die je wel mag eten. Deze groenten bevatten weinig tot geen fructose en koolhydraten waardoor je makkelijker af zult vallen.

 

Gevaren van deze sluipende dikmaker?

Omdat deze stof in zoveel producten verstopt zit krijg je er ongemerkt veel van binnen. Vooral in de onnatuurlijke vorm is het een gevaarlijke dikmaker en heeft verregaande gevolgen voor je gezondheid.
Het zorgt voor meer vet tussen belangrijke organen. Dit is de gevaarlijkste vorm van vetopslag omdat buikvet een verhoogde kans geeft op kanker, hoge bloeddruk en hart- en vaatziekten. Daarnaast kan je insulinegevoeligheid verlagen waarmee de kans op diabetes type 2 vergroot. Wanneer je cellen minder gevoelig worden voor insuline zal je lichaam minder goed lichaamsvet kunnen verbranden.
Het verslavende effect moeten we ook zeker niet onderschatten. Het is zoeter dan suiker en zorgt dat er endorfines vrijkomen in je hersenen. Een stofje dat je verliefd zal laten worden op zoetigheid.
Krijg je veel fructose binnen dan kan dat leiden tot verstoring van je hormoonbalans. Het hongersignaal, wat je moet laten stoppen met eten, blijft uit. Je blijft dooreten terwijl je eigenlijk al vol zit.
Vooral de onnatuurlijke vorm moeten we vermijden om gezond te leven, om af te vallen en later op gewicht te blijven. Van nature komt fructose voor in diverse plantensoorten, fruit, groenten, pitten en zaden. Hier hoef je je minder zorgen om te maken. Al is het nog steeds aan te raden hier niet te veel van te eten wanneer je af wilt vallen.
Een coach van Mijn eigen Lijn kan je intensief begeleiden op weg naar een gezonde levensstijl.

    Comment Section

    0 reacties op “Wat is fructose?

    Plaats een reactie


    *